Een wat mindere dag voor de kids. - Reisverslag uit Peking, China van Marlou, Igor en MaJin - WaarBenJij.nu Een wat mindere dag voor de kids. - Reisverslag uit Peking, China van Marlou, Igor en MaJin - WaarBenJij.nu

Een wat mindere dag voor de kids.

Blijf op de hoogte en volg Marlou, Igor en MaJin

06 September 2012 | China, Peking

Vanmorgen hebben we voor onze begrippen lekker uit kunnen slapen. Jibin hebben we de hele nacht niet gehoord en vanmorgen was hij ook als laatste wakker, namelijk om 7.30 uur. Toen zijn we ons maar snel gaan wassen en aankleden, want we wilden om uiterlijk 8.30 uur aan het ontbijt zitten. Vandaag stonden het plein van de Hemelse Vrede en het Beihai Park op het programma en daarvoor moesten we om 9.30 uur in de shuttle-bus zitten. Na zo'n uur in het busje door Beijing te hebben gescheurd, werden we bij de Silk Market afgezet. Marianne en ik hebben als brugman op Jan en Igor moeten inpraten om niet opnieuw die koopjeshal in te gaan. Marco, Chantalle en de kinderen waren gezellig met ons meegegaan en die hadden ook hun zinnen gezet op het plein en het park. Jan en Marianne kozen ervoor om vanaf dit punt met de taxi naar Het Plein van de Hemelse Vrede te gaan, terwijl wij en het andere gezin dit te voet wilden doen. Dit zou ongeveer een uur lopen zijn en dit leek ons wel even lekker. Te voet zie je ook veel meer dan vanuit een taxi. Na wat oponthoud voor fotomomentjes en Chinezen die even een praatje willen maken ariveerden we inderdaad ruim een uur later bij Het Plein en wat was het hier een drukte van belang. Je kon bijna over de koppen lopen, dus het was nog een uitdaging om Jan en Marianne terug te vinden. Waar sms-en dan al niet goed voor is en al snel stonden we met z'n allen onder het portret van Mao. Snel even wat foto's geschoten en toen door naar het Beihai Park. De Verboden Stad hebben we deze keer aan ons voorbij laten gaan, want deze hadden we bij de reis van MaJin al uitgebreid bewandeld. Op naar Het Park, wat pal naast de Verboden Stad lag (dat dachten wij tenminste). Even langs de muur van de Verboden Stad de straat uitlopen en dan de hoek om en dan zijn we er ongeveer. Nou helaas die vlieger ging niet op. Een centimeter op de kaart is toch al gauw zo'n half uur lopen en het waren er minimaal 3, dus voor mijn gevoel hebben we ruim anderhalf uur gelopen, voordat we bij de ingang van het park stonden en toen hadden Luna en MaJin er al ruim een uur opzitten, dus die meiden waren alles behalve vrolijk en neem ze dat eens kwalijk. Wij baalden er zo van dat we dit niet beter hadden uitgezocht, maar van de andere kant op de kaart leek het echt maar een klein stukje. Eenmaal in het park zijn we gelijk op het eerste beste bankje geploft en hebben de kids wat gegeten. Wij waren gelukkig zo slim geweest om 2 bakjes al klaargemaakte instant noodles mee te nemen, want nergens was er in eerste instantie een kraampje met wat eetbaars te bekennen. Na deze korte pauze zijn we het park verder ingelopen en ik denk dat op een heldere dag het werkelijk een prachtig park is. Nu zag alles er wat somber en grijs uit en er waren ook weinig activiteiten te bekennen. Slechts een enkele Chinees was aan het dansen of stond wat te rekken en strekken, verder was het vrij rustig ( op zich ook weleens lekker). Wat is het dan toch fijn dat je met leuke mensen op pad bent en dat de meiden het ook zo goed met elkaar kunnen vinden, want dan is elke dag een geslaagde dag. Op een bepaald punt hebben we de "Ferryboot" terug naar de andere kant gepakt en zijn we weer richting uitgang gelopen. Gelukkig heb ik toch nog tal van mooie plaatjes kunnen schieten, waar helaas wel het zonnetje op ontbreekt. Eenmaal buiten het park hebben we deze keer een taxi genomen om terug naar het hotel te gaan. Zelfs 10 meter lopen was geen optie meer voor onze grote meid. Binnen 40 minuten waren we "thuis" en dat voor nog geen 15,-euro. Waarschijnlijk nog te duur, maar we hadden werkelijk geen puf meer om te onderhandelen. Zelfs Igor niet. Terug op de hotelkamer hebben MaJin en Jibin met de nieuw aangeschaft blokjes gespeeld en wat hadden ze toch weer een lol met elkaar. MaJin had een soort toren gemaakt en Jibin zag dit gelijk als geweer. Een echte jongen dus.

Vanavond hebben we opnieuw in het hotel gegeten, maar nu weer in het restaurant met westerse gerechten. Vanwege de regen en de vermoeidheid van de kinderen hadden we weer geen zin om het buiten de deur te zoeken. We hebben dit gezellig met ons clubje van vandaag gedaan en het is leuk om dan te zien dat de kinderen steeds makkelijker met elkaar spelen ( en ruzie maken). Eenmaal klaar met eten zijn Marianne en ik samen nog even op pad gegaan voor de laatste souveniers en dan zie je maar weer dat wij niet kunnen tippen aan de afdingkunsten van onze mannen. We zijn waarschijnlijk nog net niet uitgelachen (of wel) door de eigenaar van de winkel. Ach, kan ons het schelen. Toen we terugkwamen in het hotel, sliepen de kleine mannen al en zijn wij gezellig nog even op de gang beland met nog een stel andere reisgenoten, vandaar dat dit verslag opnieuw wat later verschijnt. We hebben tot bijna 22.00 uur zitten keuvelen en toen was het de hoogste tijd om ook de meiden naar bed te brengen. Igor en nog een paar andere mannen zijn weer de hotelbar ingedoken, waar Jan al diverse avonden een optreden geeft aan "alle" mensen in de bar. Hij blijkt een groot succes te zijn.

In eerste instantie zou morgen opnieuw een rust- en inpakdag zijn, maar gezien het mindere weer en het zwembad wat inmiddels groen ziet van de alg (vanwege de restauratie-werkzaamheden van het binnenbad, waarmee ze eergisteren zijn begonnen en waardoor de zuiveringsinstalatie is afgesloten), hebben we besloten om 's morgens toch nog even naar het Olympisch Stadion te gaan. We gaan met de taxi en laten ons voor het stadion afzetten. Hiermee beperken we hopelijk de loopafstanden voor de kinderen. We moeten wel op tijd terug zijn, want 's middags komt Grace, onze gids, de paspoorten met visum van de kinderen brengen. De bedoeling is om daarna met de hele groep bij de Hotpot te gaan eten. Dit lijkt ons een leuke afsluiting van deze bijzondere reis.

Morgen dus het laatste verslag vanuit China en daarna mogen we lekker naar huis. Hier hebben we inmiddels alle drie wel heel veel zin in. Voor Jibin ligt dat natuurlijk wel anders, maar ook hem wacht een mooie toekomst in Nederland. We kunnen haast niet wachten om iedereen weer te zien. Sorry lieve familie dat het de laatste dagen niet zo lukt met skypen, maar zoals jullie lezen zijn we druk en de tijden zijn ook een beetje ongunstig, dus we hopen dat het morgen nog even gaat lukken.

Ook wil ik jullie allemaal bedanken voor de ontzettende lieve reacties die jullie aan MaJin hebben gericht. Deels heeft ze ze zelf gelezen en de rest heb ik aan haar voorgelezen. Ze begon er helemaal van te stralen, echt heerlijk om te zien. Bedankt allemaal.

• 06 September 2012 - 20:08

Wendy:

Had jullie al gemist vandaag!!!
    Nou kan het echte aftellen beginnen, voor de zoveelste keer maar dan eindelijk met jullie kroost.
    Morgen nog een laatste dag Peking en lekkere afsluiting met de hele groep en dan nog 1 nachtje en weer richting huis.
    Wat hebben jullie een mooie reis gehad om nooit te vergeten. Maar nu wordt het tijd dat het normale leventje weer begint want dat is uiteindelijk toch het fijnste/beste voor iedereen.
    Ik heb genoten van jullie dagboek met foto's wat jullie bij hebben gehouden en ben jullie dan ook dankbaar dat ik deze reis met jullie heb mogen maken. Ik hoop dat ik het nu wat meer achter me kan laten ook al zal ik nog vaak aan jullie denken.
    Verder wil ik julie nog een fijne laatste dag China wensen en een hele goede terugreis en een warm onthaal op Schiphol.
    Een hele goede toekomst samen in alle gezondheid, geniet van jullie oosterse kanjers.

Liefs Wendy

• 06 September 2012 - 22:18

Ingrid:

Hallo lieve schatten,

Als jullie dit lezen is het nog maar één nachtje slapen voordat jullie weer naar huis komen. Voor ons nog 2 nachtjes voordat we jullie op Schiphol mogen verwelkomen! Voor de zekerheid wensen we jullie nu alvast een hele goede terugreis, mochten jullie het morgen te druk hebben met de laatste verplichtingen en het inpakken om de berichtjes allemaal nog te lezen. Tot bij de deur of achter het glas!!!!!

Groetjes van ons 4 aan jullie 4

• 06 September 2012 - 22:41

Opa En Oma Van Rosalie En Youri:

lieve mensen,we hebben jullie verslagen met plezier gelezen!!!
    We zullen ze missen,maar weten ook dat jullie weer verlangen naar huis!
    We wensen jullie goede reis en weer een Welkom thuis,vooral voor JiBin welkom in Nederland,geniet ervan, en Veel Geluk samen!!!!!!
    Ton en Marie-José

• 06 September 2012 - 23:23

Karin:

Oh, lekker hoorrr! Het gaat nu eindelijk opschieten! Jullie nog 1 nachtje slapen en wij nog 2! Het is weer oneerlijk verdeeld :-)
    Voor de zekerheid wil ik jullie ook alvast een hele goede terugreis wensen. Ben heel benieuwd hoe jullie mannetje het gaat doen, of hij jou Lou, zo goed bezig kan houden dat jij geen tijd hebt om aan je vliegangst te denken :-)
    Nog een heel fijne, laatse dag in Beijing en sterkte/succes met het afscheid van het mooie China!

Tot heeeeel snel!!!
    Dikke kusss

• 07 September 2012 - 01:50

Mariette:

OOH! zo herkenbaar die wandeling naar t park er kwam inderdaad geen einde aan, wij deden m weliswaar in omgekeerde volgorde.

Maar t Olympisch stadion is zeker de moeite. Leuk is het naastgelegen park voor kinderen een soort speelhal wat tussen een nemo en ballorig inzit zeg maar. Onze kinderen vonden t geweldig!
    Geniet nog even van het Chinese leven en shoppen, ik heb uiteindelijke te weinig gekocht, kwam ik thuis achter haha.

Alvast een goede reis terug en jullie familie ziet er prachtig uit zo! Past precies!

• 07 September 2012 - 07:25

Rachel:

Lieve MaJin,

Wat vinden wij jou een dapper meiske. Zoveel meemaken in een hele korte tijd, grote zus worden, lief zijn voor papa en mama en dan ook nog rondkijken in het land waar je zelf geboren bent. We hopen dat je het wel een hele leuke vakantie gevonden hebt. We begrepen dat je al je vriendinnetjes en thuis mist. Nog 1 dagje en 1 nachtje meiss dan gaan jullie weer naar huis vliegen en mag je iedereen weer zien en vol trots je broertje aan iedereen voorstellen.

Kushandje van Jasper en Rachel

• 07 September 2012 - 07:31

Ra:

Aan jullie allemaal,

Tjonge jonge wat een bewogen paar weekjes zo even. Nu nog even een heerlijk laatste dagje genieten van het mooie en bijzondere China en dan weer voor heel even de hectiek in. Koffers pakken, vliegen, aankomst (die vast en zeker onvergetelijk gaat worden) Dan heerlijk op jullie gemak het leventje hier in nederland van 4 doorstarten en jullie prachtige manneke voorstellen aan iedereen die jullie maar lief is!

Wij willen jullie onwijs bedanken dat we jullie ontzettend mooie verhaal met prachtige foto s mochten volgen. We wensen jullie een veilige mooie terugreis en een knalfeest op schiphol of bij thuiskomst. Geniet van elk momentje wat erin voorbij rolt.

Lieve groetjes Jasper en Rachel

• 07 September 2012 - 08:12

Karen:

haha herkenbaar. Ook wij dachten "even" om te lopen naar Het Plein. Ook dat viel stiekem behoorlijk tegen. maar zo zie je inderdaad wel meer.
    Jullie zijn nu begonnen aan jullie laatste dag ( al is het bij jullie al middag nu) Geniet van deze dag en wij wensen jullie alvast een hele goede reis terug naar Nederland en bovenal een fantastische aankomst op Schiphol.
    Ik heb tot nu enorm genoten van jullie verslagen en foto's en hoop natuurlijk nog meer te lezen/zien als jullie weer terug zijn in Nederland

Heel veel liefs
    Rene, Karen en Xem tao Ook zo'n kanjer uit Sichuan!!

• 07 September 2012 - 10:00

Jeanette:

Hoi,
    Jullie laatste dag in China vandaag.
    Na deze bijzondere weken is het weer tijd voor de volgende stap.
    Met zijn vieren naar huis.
    Samen weer een nieuw ritme op zien te pakken.

We wensen jullie een goede terug vlucht, een feestelijke aankomst en een hele rustige start thuis!

Liefs van ons,
    Peter, Jeanette, Zhi, YuHua en XinYi.

• 07 September 2012 - 10:17

Jan, Bianca, Sam En Yang:

Lieve mensen,

Jullie zijn nu aan het genieten van de laatste dag in het land van jullie (en van ons 1) kanjers.
    Nog 1 nachtje slapen en dan komen jullie weer naar huis.
    Daar waar jullie als gezin van vier kunnen gaan wennen aan het dagelijkse leven.
    Wij willen jullie bedanken voor alle leuke verslagen en mooie foto's die jullie hebben willen delen.
    Op deze manier hebben wij al een voorproefje gekregen op wat ons nog staat te wachten over een paar weekjes.
    Helaas kunnen wij jullie niet verwelkomen op schiphol, maar anders hadden we er zeker gestaan.
    Dus wensen wij jullie alvast een hele fijne en veilige vlucht terug naar huis.
    En ga enorm genieten van de aankomst die ongetwijfeld heel geweldig zou zijn.
    Eindelijk jullie mooie mannetje mogen laten zien aan alle familie, vrienden en bekenden.

Nou lieverds, weet dat wij aan jullie denken.
    En ga nog snel verder met genieten.

Liefs en een hele dikke kus,
    Jan, Bianca, Sam en Yang (die wij over een paar weekjes in onze armen mogen sluiten)
    xxx

• 07 September 2012 - 10:40

Jolanda:

Hoi lieve familie,,

hier een laatste berichtje van ons. Wij willen jullie een hele goede terugreis wensen en wij hopen dat jullie een warm welkom te wachten staat op schiphol. Wij zijn er helaas niet bij en ik zit hier alweer te janken als ik dit berichtje type.
    We bellen zeker zondag even en dan hoor ik wel wanneer MaJin weer naar school gaat, want als jullie haar dan op komen halen, staat deze jankert bij school.

Dus wij hopen tot gauw.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Mark, Jolanda, Pjotr en Jurre

• 07 September 2012 - 10:57

Joyce:

Hoi lieve familie,

Ook vanuit Venray een laatste berichtje. Wij wensen jullie een hele goede terugreis. Ben blij als jullie weer thuis zijn en ik jullie een hele dikke knuffel kan geven. Hele dikke kus.

Albert, Max, Veerle en Joyce xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 07 September 2012 - 11:26

Margriet Rijnen:

lieve luitjes,

nog even een klein berichtje uit horst.
    ja marlou ik ga deze reisverslagen ook missen.
    vond het geweldig.
    maar nu jullie weer naar huis gaan is ook super
    ik wens jullie een goede vlucht en een warm welkom op
    schiphol.

dikke knuffel voor jullie vier

tante margriet.

• 07 September 2012 - 13:37

Jean-Paul, Patricia, Bibi, Mika & Fee:

Hoi daar met zijn viertjes!

En nu na een paar geweldige weken weer heerlijk naar huis. Als de laatste dag in zicht komt, wordt de heimwee groter. Jibin zal jullie huis heel snel als zijn veilige thuis ervaren. Jullie zijn er tenslotte elke dag voor hem. Wij wensen jullie een voorspoedige terugreis en komen jullie nieuwe knappe aanwinst morgen live aanschouwen.

Houdoe en groetjes van ons.

Jean-Paul, Patricia, Bibi, Mika & Fee

• 07 September 2012 - 14:02

Edwin, Anita, Xue-Ling En Y.:

De laatste dag in China....... morgen weer lekker naar huis. Het is nog wel een heeeeeeeeele lange vlucht, maar ieder uurtje zijn jullie dan weer dichter bij jullie eigen stekkie.
    Alvast een hele fijne vlucht, ongetwijfeld een super-aankomst op Schiphol en daarna..... NAAR HUIS als gezin van 4!

Groetjes,
    Anita

• 07 September 2012 - 16:05

De Cupidootjes:

Goh wat een loopdag hebben jullie achter de rug. Jammer dat het Beihai park niet aan de verwachtingen voldeed...... Wij vonden het daar toen erg leuk en mooi maar we hadden dan ook wel het zonnetje mee, bootje gehuurd, heerlijk rond gewandeld. Al was het toen ook niet heel erg druk hoor. Maar dat vonden wij toen met Kai wel heel fijn. Nu is jullie laatste dagje aangebroken. Nog 1 keer naar het Olympisch stadium, nog een keer heerlijk eten, de laatste souveniers en dan is het toch echt bijna tijd om naar Nederland te vertrekken. Het prachtige China te verlaten. Heerlijk om straks weer thuis te zijn maar misschien ook met een beetje heimwee terug te denken aan deze prachtige reis.
    Liefs, Colette